A Pallas lexikon szerint a nyilvántartással ügyek állását, folyamatát lehet szemmel tartani, figyelemmel kísérni, nélküle az ügymenet gépezete megakadna, a tájékozódás lehetetlenné válna.
A Révai Lexikon kissé túlmegy ezen: "A nyilvántartás, általában a felek neveinek, határnapoknak, hivatalos tennivalóknak, megkeresések teljesítésének megfelelő jegyzékek segítségével szemmeltartása a végből, hogy elrendelt hivatalos tennivaló a kellő időben el ne maradjon."
De ezek a meghatározások még csak egyes folyamatoknak a nyomonkövetéséről szólnak, azonban ennél jóval többről van szó!
A nyilvántartás nemcsak az adatok gyors visszakereshetőségét, áttekinthetőségét szolgálja, és ezáltal a működést teszi gördülékenyebbé, szinte egyáltalán lehetővé, hanem az ADATAINKAT ÖSSZESSÍTI, TENDENCIÁKAT, VEZETÉSHEZ SZÜKSÉGES INFORMÁCIÓKAT NYÚJT!
A fejben megjegyzett információkon, sárga, öntapadós post-it cimkéken, noteszeken, névjegykártyatartón, naptáron, a mobiltelefon telefonkönyvén, szöveges, vagy táblázatos fájljainkon, adatbázisunkon, ügyviteli rendszerünkön keresztül nagyon sokféle adattároló eszközre kiterjed.
Ezek a nyilvántartás különböző szintjei és ennek megfelelően különböző mértékben hasznosíthatók.
Ez történik, mikor valaminek - pl. telefonszámnak, eseménynek, megrendelésnek, pénzügyi helyzetünknek, bármely egyébnek - utána kell nézzünk.
Talán Önnel is megesett már, hogy valakinek a neve nem ugrott be? Velem elő szokott fordulni.
Tudom, hogy tegnap találkoztunk, de mi is a neve? Még az arcát is látom magam előtt! És ilyenkor a telefonkönyvből, noteszból, dossziékból nem könnyű kikeresni őt.
Ha meglátnám a nevét, beugrana, de ahhoz meg kellene lássam!
Már egy telefonkönyvből sem könnyű megtalálni, dossziék közt ez még szörnyűbb.
Legritkábban aszerint keresünk, ahogy nyilván van tartva.
Ha cégnév szerint vannak dossziéink, akkor dátum szerint kellene visszakeresnük, ha dátum szerint vannak nyilvántartva, akkor név szerint.
Ön szerint hány alkalommal kell információt keresni egy-egy nap?
Hány alkalommal nyúlik a keresgélés irreálisan hosszú időre és hány alkalommal fordul elő, hogy egyáltalán nem találják meg a keresett információt?
Megfelelő számítógépes nyilvántartásnál csak beírom ami eszembe jut róla, és a keresés gombra kattintva szinte rögtön megvan.
Adatainknak, gyakran csak egy részét szeretnénk áttekinteni, többit pedig elrejteni, vagy ideiglenesen félretenni.
Ha vevőink ABC rendbe szedett mappái közül szeretném kiválogatni a "D"-vel kezdődőket, akkor semmi gond, de ha a 100 milliót elérő árbevételűekre vagyok kiváncsi, akkor ahhoz minden mappát egyenként ki kellene nyitnom, és persze kivennem, és megnéznem az árbevétel-adatokat.
Aztán ha kiderül, hogy kevés ilyen cég szerepel a nyilvántartásomban, és lejjebb vinném a "lécet", akkor újra kezdődhet a keresgélés...
A kiválogatottakkal legtöbbször valamit tenni is kell ezután.
Például körlevelet, körfaxot, köre-mailt küldeni nekik.
Aztán ha már tettünk velük valamit, azt be is kellene jelölni hozzájuk.
Méghozzá mindegyikükhöz.
Ha nem tudom kiszűrni, hogy kiknek nem küldtem még bemutatkozólevelet, akkor könnyen lehet, hogy jónéhányan kimaradnak, vagy duplán, triplán kapnak levelet. Előbbi is veszteség, de utóbbi kettő csorba is lehet hírnevünkön.
Gondolom átlátható, hogy kézzel címezni, személyre szóló levelet írni, bejegyezni egyenként hosszadalmasabb.
Mindez egy jó rendszerrel meglepően rövid idő alatt elvégezhető.
Sorrendet szeretnék kialakítani tetszőleges szempont szerint adataim között, például szeretném sorbatenni az eddigi vásárlások összege szerint, hogy lássam ki a legfőbb 20 vevőm.
De másnap már a szempont az árbevétel, harmadnapra pedig szeretném, ha újra ABC rendben lenne. Nem annyira szeszély ez, mint jogos igény.
Dossziékkal inkább nem vágnék bele.
Adatok rendszerezése, kategóriákba sorolása.
Ilyen lehet például ügyfeleim felosztása rendszeres és eseti vásárlókra.
Itt a papíralapú rendszer alaposan háttérbe szorul.
Legrosszabb, ha nem egyértelmű a csoportosítás szempontja, mert igazából szeretném irányítószám, bevétel, létszám és üzletkötőimhez tartozás szerint is csoportosítani.
És ha már csoportosítottam, szeretnék róla összegeket, átlagokat is látni. Sőt! Részösszegeket, azaz negyedévenkénti, vagy akár havonkénti forgalmakat.
Erre a vezető döntéseinek háttérinformációi miatt van szükség.
Vezetői döntéstámogató rendszereknek is szokták nevezni az elemzést lehetővé tevő rendszereket.
Ez adja meg a válaszokat, tényeket, melyet Ön a cégéről tudni szeretne.
Mit is jelent ez?
Alaphelyzetben összesenek, minimumok, maximumok, átlagok, darabszámok.
Aztán hasonlóképpen, de az adatbázisnak nem a teljes egészére, hanem csak bizonyos (szűrt, rendezett) részeire alkalmazva már egy következő lépés lehetne.
Vagy ugyanilyen módon lehetne időrendben megfigyelni a változásokat, tendenciákat.
Vagy a különféle csoportosítások szerint a csoportok nagyságait, illetve az összetételt megvizsgálni.
Ezek mind a számítógépes nyilvántartások lehetőségei, előnyei.
Különböző szinten kell különféle dolgokat nyilvántartani. És bár ezekről azt gondolhatjuk, hogy mindent tudunk róluk, szinte minden területen van fejleszteni való.
Negatív számoknál kezdhetném a felsorolást, mert ahol kellene, de nincs nyilvántartva, ott bizony a hiánya komoly károkat okozhat.
De nézzük a tényleges listát:
Egy nagy cég esetében vannak globális, egész cégre kiterjedő nyilvántartások és a részegységeknek, sőt az egyes személyeknek is nyilvántartásai párhuzamosan. Gyakorlatilag minden személynek meg kell legyen szervezve a saját munkaköre.
Minél inkább ki vannak simítva a szervezetlenség zűrzavarai, annál gördülékenyebben és hatékonyabban tud a csoport együtt dolgozni.
Egy nem megfelelő adatbázis, vagy ügyviteli rendszer használata hátrányosabb lehet az Excel táblázatoknál, mivel ott még annál is kevésbé tudnak az adatokból információt kinyerni.
Összefoglaló táblázatban a következőképpen festene egy összehasonlítás
Tárolás | Keresés | Szűrés | Rendezés | Csopor-tosítás | Elemzés | |
papíralapú | + | - | - | - | - | - |
szöveges fájl (word) | + | +++ | - | - | - | - |
word táblázat | + | ++ | - | + | - | - |
excel táblázat | ++ | ++ | +++ | +++ | +++ | +++ |
adatbázis-kezelő | +++ | ++ | +++ | +++ | +++ | ++ |
ügyviteli rendszer | ++++ | +++ | ++ | ++ | ++ | ++ |
A táblázat kissé csalóka, mert látszatra az Excel jobb képességű az adatbázisoknál, ügyviteli rendszereknél.
A valóságban ez azt jelenti, hogy az excel rendkívül rugalmas elemzésekre alkalmas, de mégsem tud annyit, mint pl. egy adatbáziskezelő rendszer.
Az ügyviteli rendszerekre a rugalmasság nem feltétlenül jellemző, így az bizonyos szempontból szintén alul maradna, ám ott a központi adattárolás rendkívüli előny.
Általánosságban elmondható tehát, hogy minden növekedésben lévő vállalkozás életében elkövetkezhet az az idő, amikor az adatnyilvántartáshoz már nem elegendőek a post-it fecnik, és a legkülönbözőbb dossziék, és nem elegendő egy hatalmas Excel táblázat sem.
Ez esetben érdemes elgondolkodni azon, mit nyerünk, ha adataink rendezett formában, könnyen áttkinthetően és rutinszerű, problémamentes visszakeresést lehetővé tévő módon kerülnek nyilvántartásra.
A DBC két olyan informatikusból áll, akiknek lehetőségük volt a legkülönbözőbb adatbázisokkal dolgozni. Forduljon hozzánk bizalommal. Olyan szerkezetbe foglaljuk adatait, amivel hatékonyabban tud dolgozni. Ennek nyomán az eddigi esetleg több órás adatvisszakeresést és számolgatást a gyors adatelérés és professzionális elemzéskészítés váltja fel, így erőforrásait a vállalat profittermelő tevékenységére tudja koncentrálni.
Till Zoltán Tel: 06-70-411-4547 |